Siirryt pois www.adhd-tietoa.fi sivustolta. Olet siirtymässä sivustolle, jota Janssenin Yksityisyyden suoja koskevat ehdot eivät koske. Valitse OK jatkaaksesi.

Ohjeita opettajille

Tämän sivun vinkit ovat osa opettajien muistiinpanojen sarjaa, jonka tekemiseen osallistui useita yhdysvaltalaisia kouluja ja yliopistoja. Projektin tarkoitus oli auttaa opettajia käsittelemään ADHD-lapsia luokkahuoneessa.

"Kannusta vanhempia luomaan kotiin samantapainen opiskeluympäristö kiinteine aikoineen ja työrutiineineen, tarkastamaan lapsen tekemät kotitehtävät sekä säännöllisesti tarkistamaan, että koululaukku sisältää tarvittavat kirjat ja vihot."

Luo ympäristö oppimiselle

 

  • Sijoita oppilaat kateederin lähelle, normaalin pulpettijärjestelyn puitteissa
  • Sijoita oppilaat ensimmäiseen penkkiriviin
  • Sijoita oppilaiden ympärille hyviä esikuvia
  • Kehota muita oppilaita auttamaan ja rohkaise yhteistyöhön opiskelussa
  • Vältä häiritseviä tekijöitä, kuten ikkunoita, tuulettimia tai lämpöpattereita
  • Muutokset ovat hankalia, joten vältä oppilaiden siirtämistä, muutoksia lukujärjestyksessä tai keskeytyksiä
  • Luo häiriötön opiskelupaikka oppilaille
  • Kannusta vanhempia luomaan kotiin samantapainen opiskeluympäristö kiinteine aikoineen ja työrutiineineen, tarkastamaan lapsen tekemät kotitehtävät sekä säännöllisesti tarkistamaan, että koululaukku sisältää tarvittavat kirjat ja vihot
 Anna ohjeita huolellisesti
  • Säilytä katsekontakti, kun annat suullisia ohjeita
  • Tee ohjeista selkeitä, lyhyitä ja päivittäisten ohjeiden mukaisia
  • Yksinkertaista monimutkaisia ohjeita
  • Varmista, että oppilaat todellakin ymmärtävät ohjeet, ennen kuin he aloittavat tehtävän suorittamisen
  • Toista ohjeet rauhallisesti ja päättäväisesti tarvittaessa
  • Rohkaise ADHD-lapsia pyytämään apua
  • Vähennä apua vähitellen ajan mittaan, mutta muista, että ADHD-lapset tarvitsevat enemmän ja kauemmin apua kuin muut lapset
  • Tee esimerkiksi muistivihko päivittäisille tehtäville, ja:
    • tarkista, että oppilas merkitsee kaikki tehtävänsä oikein joka päivä (auta tarvittaessa)
    • allekirjoita muistivihko joka päivä merkiksi siitä, että tehtävät on tehty (myös vanhemmat allekirjoittavat)
    • käytä muistivihkoa päivittäiseen yhteydenpitoon vanhempien kanssa
Tehtävien antaminen
  • Anna vain yksi tehtävä kerrallaan
  • Tarkista usein ja anna tukea
  • Määritä jokaisen oppilaan vahvuudet ja heikkoudet
  • Mukauta tehtäviä tarvittaessa, jotta ne vastaavat henkilökohtaista opetusohjelmaa ja erityisopettajien kanssa sovittuja asioita
  • Muista testata osaamista tarkkaavaisuuden sijaan
  • Anna lisäaikaa tietyille tehtäville. Älä rankaise ADHD-lapsia, jotka työskentelevät hitaasti ja tarvitsevat enemmän aikaa 
  • Muista, että ADHD-lapset turhautuvat helposti. Stressi, paine ja väsymys voivat johtaa huonoon käytökseen
Paranna itsetuntoa ja muuta käyttäytymistä
  • Valvo ja kasvata rauhallisella tavalla
  • Totea rikkomukset ilman keskustelua tai kiistelyä
  • Määritä etukäteen huonon käytöksen seuraukset
  • Kerro seurauksista välittömästi
  • Valvo käyttäytymistä säännöllisesti 
  • Pidä kiinni luokkahuoneen säännöistä
  • Muistuta lääkkeistä, kun olette kahden kesken
  • Kannusta
  • Palkitse enemmän kuin kritisoit
  • Anna välittömästi tunnutusta hyvästä käytöksestä ja kaikista hyvistä suorituksista
  • Keksi tapoja rohkaista lasta

 

 

Kuvissa esiintyvät henkilöt eivät liity sisältöön.