Siirryt pois www.adhd-tietoa.fi sivustolta. Olet siirtymässä sivustolle, jota Janssenin Yksityisyyden suoja koskevat ehdot eivät koske. Valitse OK jatkaaksesi.

Muutokset kotona ja koulussa

Käyttäytymisterapian lisäksi voidaan myös tehdä erilaisia muutoksia lapsen koti- ja kouluympäristöön. Niiden tarkoituksena on parantaa lapsen opiskeluvalmiuksia ja käyttäytymistä luokkahuoneessa. On tärkeää, että opettajat osallistuvat muutosten toteuttamiseen, ja heiltä saatava palaute on keskeistä ADHD-hoidon seurannan ja arvioinnin kannalta. Lapsen iällä ja oireiden vaikeusasteella on kuitenkin suuri vaikutus siihen, kuinka tehokkaita tällaiset toimenpiteet ovat ja kuinka paljon mahdollisten koulutusasiantuntijoiden avusta hyödytään.

Muista, että…

ADHD:sta kärsivälle lapselle tärkeintä on hoidon jatkuvuus, riippumatta siitä, onko kyseessä käyttäytymisterapiaan kuuluva johdonmukainen palkitseminen, vakaat rutiinit koti- ja kouluympäristössä tai lääkitys.

Muut tukitoimet, joista voi olla hyötyä lapselle ja perheelle:
  • Perheterapia, jonka tarkoitus on auttaa vanhempia ja sisaruksia käsittelemään stressiä, joka liittyy ADHD-oireisen kanssa elämiseen
  • Sosiaalisten valmiuksien harjoittelu, joka auttaa lasta käyttäytymään vähemmän aggressiivisesti ja impulsiivisesti, hallitsemaan vihaansa ja käyttäytymään sosiaalisesti hyväksyttävämmällä tai sopivammalla tavalla
  • Tukiryhmät, jotka tarjoavat ADHD-oireisille aikuisille ja lapsille sekä heidän omaisilleen tietoa, koulutusta ja sosiaalisen tukiverkoston

Lue lisää Ruotsin sosiaalihallituksen julkaisusta Stöd till barn, ungdomar och vuxna med adhd – ett kunskapsstöd.

 

Kuvissa esiintyvät henkilöt eivät liity sisältöön.