Anna ohjeita huolellisesti
- Säilytä katsekontakti, kun annat suullisia ohjeita
- Tee ohjeista selkeitä, lyhyitä ja päivittäisten ohjeiden mukaisia
- Yksinkertaista monimutkaisia ohjeita
- Varmista, että oppilaat todellakin ymmärtävät ohjeet, ennen kuin he aloittavat tehtävän suorittamisen
- Toista ohjeet rauhallisesti ja päättäväisesti tarvittaessa
- Rohkaise ADHD-lapsia pyytämään apua
- Vähennä apua vähitellen ajan mittaan, mutta muista, että ADHD-lapset tarvitsevat enemmän ja kauemmin apua kuin muut lapset
- Tee esimerkiksi muistivihko päivittäisille tehtäville, ja:
- tarkista, että oppilas merkitsee kaikki tehtävänsä oikein joka päivä (auta tarvittaessa)
- allekirjoita muistivihko joka päivä merkiksi siitä, että tehtävät on tehty (myös vanhemmat allekirjoittavat)
- käytä muistivihkoa päivittäiseen yhteydenpitoon vanhempien kanssa

Tehtävien antaminen
- Anna vain yksi tehtävä kerrallaan
- Tarkista usein ja anna tukea
- Määritä jokaisen oppilaan vahvuudet ja heikkoudet
- Mukauta tehtäviä tarvittaessa, jotta ne vastaavat henkilökohtaista opetusohjelmaa ja erityisopettajien kanssa sovittuja asioita
- Muista testata osaamista tarkkaavaisuuden sijaan
- Anna lisäaikaa tietyille tehtäville. Älä rankaise ADHD-lapsia, jotka työskentelevät hitaasti ja tarvitsevat enemmän aikaa
- Muista, että ADHD-lapset turhautuvat helposti. Stressi, paine ja väsymys voivat johtaa huonoon käytökseen
Paranna itsetuntoa ja muuta käyttäytymistä
- Valvo ja kasvata rauhallisella tavalla
- Totea rikkomukset ilman keskustelua tai kiistelyä
- Määritä etukäteen huonon käytöksen seuraukset
- Kerro seurauksista välittömästi
- Valvo käyttäytymistä säännöllisesti
- Pidä kiinni luokkahuoneen säännöistä
- Muistuta lääkkeistä, kun olette kahden kesken
- Kannusta
- Palkitse enemmän kuin kritisoit
- Anna välittömästi tunnutusta hyvästä käytöksestä ja kaikista hyvistä suorituksista
- Keksi tapoja rohkaista lasta
Kuvissa esiintyvät henkilöt eivät liity sisältöön.